niedziela, 6 lipca 2014

ZXRX - 30 pokazów

Premiera filmu miała miejsce 8 listopada 2012 roku. W sumie do tej pory odbyło się już 30 pokazów w Polsce i poza granicami (m.in. w Londynie i Berlinie). Każdy z nich był inicjatywą osób związanych w taki czy inny sposób z polską sceną niezależną lat 90.

Dystrybucja filmu nie była przedsięwzięciem komercyjnym. Najzwyczajniej w świecie pisali do mnie ludzie, dla których zespół Złodzieje Rowerów coś kiedyś znaczył, a ja wysyłałem płytę DVD każdej osobie zainteresowanej organizacją pokazu.

Włożyłem w ten film swój czas i pracę, inne osoby włożyły swoją energię w organizację wydarzeń. Dzięki nim (dzięki Wam!) przy okazji koncertów, festiwali i pokazów indywidualnych, ludzie mieli okazję zobaczyć o co chodziło dzieciakom kilkanaście lat temu. Dla niektórych była to podróż sentymentalna.

Zależało mi na tym żeby film był pretekstem do spotkań, czymś więcej niż kolejny plik video w Internecie. Wygląda na to, że się udało.

Przy odrobinie wysiłku i poświęcenia można tworzyć kulturę niezależną od protektoratu instytucji, tworzoną spontanicznie za pomocą własnych (nawet skromnych) środków i bez pytania o pozwolenie. Wprawdzie obraz nie jest 3D a dźwięk nie zabrzmi najlepiej w kinie domowym, ale w końcu punk rock to nie filharmonia,jak przytomnie zauważył kolega z Bielska-Białej. Liczy się pasja.


W latach 90. na scenie było całkiem sporo ciekawych zespołów i inicjatyw pozamuzycznych. Mam nadzieję, że zachowały się jakieś nagrania i że ktoś po nie sięgnie, żeby opowiedzieć historie, których nikt inny za nas nie opowie.